למבקרים בבלוג שלום וברוכים הבאים!

בבלוג החי והצומח בחולות חולון אני מציגה בפניכם צילומים שביצעתי בחולות במשך כמה שנים ועדיין ממשיכה במלאכה. מטרתי תיעוד, מעקב ולימוד עצמי. המבקש לקבל מידע מדעי יכול לפנות לספרות המקצועית שכן השכלתי אינה בתחום הבוטניקה או הזואולוגיה. תודה לפרופסור אבינעם דנין מהאוניברסיטה העברית, מומחה בינלאומי לבוטניקה, שעזר לי בזיהוי הצמחים. לזיהוי בעלי החיים, בעיקר החרקים, נעזרתי בבלוג המצויין והעשיר של עמיר וינשטיין - חרקים - עולם קטן בגדול, בבלוג המרהיב של עוז ריטנר Israel Insect World וכן במגדיר החרקים בישראל של פנחס אמיתי.

אני מקוה שצילומי יחשפו בפניכם את המגוון העשיר כל כך של חיים בחולות ויתרמו לאהבת ושמירת הטבע.

טיילו בטבע ושמרו עליו!

אילנה לקשטיין
להקדמה



















חפש בבלוג זה

יום ראשון, 5 ביוני 2011

צב מצוי

זוחלים - צבים - צב מצוי

בהיותי ילדה היו בחולות צבים לרוב. רבים נלקחו על-ידי הילדים לבתיהם.  היו לי עשרה צבים בגינת ביתי עד שאבי הבין שאלו מחסלים את צמחיית הגינה ונאלצתי לוותר. היום, בראייה לאחור, אני מבינה שהייתה זו טעות.
כך הצטמצמה מאד אוכלוסיית הצבים בחולות וחבל. גורמים נוספים הם תנופת הבנייה והטרקטורונים שדורסים כל מה שהם פוגשים בדרכם המטורפת. זמן רב לא ראיתי ולו צב אחד בחולות לכן התרגשתי מאד בקיץ האחרון, 2010, להבחין בעקבות צב. חזרתי למקום מדי יום עד שפגשתי את הצב בכבודו ובעצמו. אך כמה עצוב, צב אחד בודד. עוד יותר עצוב שלאחר כחודש חרשו את המקום בולדוזרים כהכנה לבנייה. אינני יודעת מה עלה בגורלו היות והצב נודד מטבעו מסביבה לסביבה אך מאז לא ראיתי יותר עקבות צב. הוא חי כשישים שנים.



מבנהו של הצב מותאם לחיים בחולות.  רגליו מכוסות הקשקשים מאפשרות לו לנוע ולחפור. האצבעות מאוחות ויוצרות משטח ישר המשמש לדריכה. כמות של חצי ליטר מים מספיקה לו לחדשים רבים. הוא אוגר את המים מתחת לשריון. חי במחילות לחות ומצמצם את פעילותו בחום. איטיותו מבטיחה איבוד איטי מאד של אנרגיה.



                                                    הוא ממש מחייך אלי! כנראה שמח להיפגש

                                                   כשהצב חש בסכנה הוא מתכנס בתוך שריונו.

                                                           הצב מאחור בתנועת הליכה

                                                    הצב חש אל בין השיחים כדי למצוא מחסה

בלילה הוא חופר לו מחילה קצרה  בחול או בין השיחים. הוא ניזון מחלזונות, צמחים וחרקים מתים.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה