למבקרים בבלוג שלום וברוכים הבאים!

בבלוג החי והצומח בחולות חולון אני מציגה בפניכם צילומים שביצעתי בחולות במשך כמה שנים ועדיין ממשיכה במלאכה. מטרתי תיעוד, מעקב ולימוד עצמי. המבקש לקבל מידע מדעי יכול לפנות לספרות המקצועית שכן השכלתי אינה בתחום הבוטניקה או הזואולוגיה. תודה לפרופסור אבינעם דנין מהאוניברסיטה העברית, מומחה בינלאומי לבוטניקה, שעזר לי בזיהוי הצמחים. לזיהוי בעלי החיים, בעיקר החרקים, נעזרתי בבלוג המצויין והעשיר של עמיר וינשטיין - חרקים - עולם קטן בגדול, בבלוג המרהיב של עוז ריטנר Israel Insect World וכן במגדיר החרקים בישראל של פנחס אמיתי.

אני מקוה שצילומי יחשפו בפניכם את המגוון העשיר כל כך של חיים בחולות ויתרמו לאהבת ושמירת הטבע.

טיילו בטבע ושמרו עליו!

אילנה לקשטיין
להקדמה



















חפש בבלוג זה

יום שני, 30 במאי 2011

גמל שלמה משובץ

חרקים - תיקאים- גמל שלמה משובץ

חרק טורף, אחד החרקים והיצורים המוזרים ביותר, אך גם היפים, שפגשתי, הוא גמל שלמה משובץ. עד אז הייתי בטוחה שיש גמל שלמה אחד, ירוק, ואין בלתו.  אך כשמתבוננים היטב ומחפשים - מגלים ומבחינים בהבדלים.


גמל שלמה משובץ חי בתוך שיחים

עם הבחינו בסכנה עוקב הגמ"ש אחר האיום, במקרה זה אני, הצלמת.


המפגש הראשון היה אקראי ביותר. נמשכתי אל שיחי בר-עכנאי שיחני שפרחיו וצבעם הסגול והיפהפה הזמין אותי להתקרב. מיד עם התקרבי הבחנתי בפרפר שבלט מאד בצבעו הכתום העז על רקע השיח. מה רבה הייתה תדהמתי כשהעליתי את התמונות על המחשב ונוכחתי שלמעשה צילמתי גמל שלמה משובץ אוחז בחזקה את הפרפר, באמצעות רגלי הטרף המפותחות שלו,  וטורף אותו. צבעי ההסוואה של הגמ"ש המשובץ היו מושלמים והוא התמזג עם השיח. מיד רצתי חזרה אל השיח כדי לצלם את הגמ"ש מכל הכיוונים. מסקנה נוספת שלי הייתה לרוץ ולהזמין משקפיים חדשות.
צבעו הכתום של הפרפר בלט למרחק. בקושי ניתן להבחין בגמ"ש המשובץ

                                                הגמ"ש אוחז בטרף, פרפר ממין נמפית החורשף




 
סיום הארוחה

                                             גמ"ש משובץ על שיח לוענית החולות, הסוואה מושלמת


                                         גמ"ש משובץ על לענה חד-זרעית, משתלב היטב בין גבעוליה



המשבצות שעל כנפי הגמ"ש נוצרות מכתמים ירוקים בצורת עלים על רקע לבן

                                                           הכנפיים. פלאי הבריאה!

ממש עלים

סימפוניית ההפתעות שהכין לי הגמ"ש המשובץ לא תמו. באחד מימי פברואר משך את תשומת ליבי חרק גדול ובהיר שלא הכרתי. מאוחר יותר הסתבר לי שפגשתי נימפה  (צעיר) של גמ"ש משובץ. מכאן והלאה קראתי לנימפה שלומית וביקרתי אותה מדי יום, במשך כחדשיים, כדי לעקוב אחר התפתחותה. כל פעם היפנתה לכיווני זוג עיניים גדולות והנידה בראשה כתגובה על כל תנועה שלי. אולי אמרה לי שלום.

                                                 ביטנה המשוננת של הנימפה מקופלת לעבר גבה

                                                           מבט חזיתי על נימפת גמ"ש משובץ


                                                         נימפת גמ"ש משובץ על שיח רותם המדבר

לאחר כחדשיים ימים שוה נכונה לי הפתעה! שלומית שלי התגלתה כשלמה! אוי לאותה בושה! לזכר זוג מחושים עבים דמויי מברשת ואילו לנקבה זוג מחושים דקים.

                                                                      ברוך הבא שלמה!

                                            גמלי שלמה תמיד מתנדנדים. הוא מסתכל עלי היטב בחשד
                                                  נקבה, המחושים דקים. עיני הגמ"ש גדולות מאד

                                                         זכר, מחושים עבים דמויי מברשת

                                          לגמ"ש רגלי טרף מפותחות. בחלקן הפנימי צבעי צהוב וכחול

                                                                        עולם הפוך!
הנקבה מטילה את הביצים בתוך עיסת קצף שמתקשה ומגינה על הביצים

                                                     תיטולת גמ"ש משובץ מוצמדת  לענף

ההפתעות שנכונו לי לא תמו. הלכי לבקר שיח שומרר בואסייה עליו ראיתי זחל זנב סנונית. הזחל נעלם. החלטתי להמשיך הלאה בסיור כשלפתע הבחנתי בתנועה על שיח השומרר. חשבתי לתומי שהשיח נד ברוח. בכל זאת העפתי מבט בוחן ונפשי לא ידעה מנוח מרוב התרגשות. היה זה גמל שלמה משובץ קטן, קטן, קטן, כלומר, נימפה שזה עתה יצאה לאוויר העולם. צבעה היה כצבע פרחי שומרר יבשים. הסוואה מופלאה! כבר בשלב זה עבר שלומי הקטן למצב התגוננות בקפלו את רגלי הטרף בצורה מאיימת.



                                          שיח השומרר ועליו הנימפה. קשה להבחין בו. הוא קטן מאד.

                                                          כבר בשלב זה ניכר דגם המשבצות

                                               מבט מאחור. גודל העיניים יחסית לגוף בולט מאד

                                                                   תנוחת התגוננות

                                                              נמפה על קיפודן פלישתי

                                                                     נמפה על גזר החוף

                                                                       אקרובט וצילו




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה