למבקרים בבלוג שלום וברוכים הבאים!

בבלוג החי והצומח בחולות חולון אני מציגה בפניכם צילומים שביצעתי בחולות במשך כמה שנים ועדיין ממשיכה במלאכה. מטרתי תיעוד, מעקב ולימוד עצמי. המבקש לקבל מידע מדעי יכול לפנות לספרות המקצועית שכן השכלתי אינה בתחום הבוטניקה או הזואולוגיה. תודה לפרופסור אבינעם דנין מהאוניברסיטה העברית, מומחה בינלאומי לבוטניקה, שעזר לי בזיהוי הצמחים. לזיהוי בעלי החיים, בעיקר החרקים, נעזרתי בבלוג המצויין והעשיר של עמיר וינשטיין - חרקים - עולם קטן בגדול, בבלוג המרהיב של עוז ריטנר Israel Insect World וכן במגדיר החרקים בישראל של פנחס אמיתי.

אני מקוה שצילומי יחשפו בפניכם את המגוון העשיר כל כך של חיים בחולות ויתרמו לאהבת ושמירת הטבע.

טיילו בטבע ושמרו עליו!

אילנה לקשטיין
להקדמה



















חפש בבלוג זה

יום שני, 30 במאי 2011

לזכר הדיונה הגדולה

בגבול הדרום מערבי של שטח החולות החולוני, בפינת הרחובות מנחם בגין וחיים בר-לב, הזדקרה בגאווה דיונת חול גבוהה ורבת שנים. מסע ארוך עשו גרגיריה מאז נדדו מאפריקה ונהר הנילוס, נפלטו לים דרך דלתת הנילוס, הוסעו אל חופי ישראל, נפלטו אל היבשה והוסעו הנה על ידי הרוח. בקיץ הקודם עטו עליה הבולדוזרים והשמידו אותה ללא רחם כדי להכשיר את השטח לבנייה. ככל שתנופת הבנייה גדלה כך קטנים מרבדי החולות ועמם נכחדים הצמחייה ובעלי החיים. למגינת ליבי, שותפים לצערי על היעלמות הדיונה גם רוכבי הטרקטורונים, שהדיונה היוותה לגביהם מוקד משיכה אטרקטיבי מאד והם ממשיכים לעשות שמות בשטח הנותר, רומסים צמחייה והורגים בעלי חיים בגלגליהם.

                                                    דיונת החול ולמרגלותיה צמחיה עשירה





                                                שדה שלם של שומרר בואסייה הושמד ואיננו                                   

                                                                      יישור השטח

 
עם הדיונה חוסלה מושבה יפהפיה וצפופה של צמחי חולות שצמחו למרגלותיה בחולות מיוצבים. ביניהם הקידה השעירה, צמח נדיר בסביבה זו. הקידה פרחה בתוך שטח  מרהיב ביופיו ובצפיפותו של צמחי שומרר בואסייה, מהם נותרו צמחים בודדים פה ושם בשטחי החולות. כן היו במקום שיחים נדירים בסביבה של קנה סוכר מצרי ודנתוניית החולות. שיחים רבים של רותם המדבר נעקרו אף הם וכן שיחי שמשון סגלגל. בצלים רבים של חבצלת החוף, שהרחיקה עד מאד מחוף הים, נעקרו והושמדו.
                                                קידה שעירה ורותם המדבר למרגלות הדיונה

                                                  שומרר בואסייה פרח בכל השטח עם בוא הקיץ
צמחי קנה-סוכר מצרי משקיפים ממרומי הדיונה לעבר השטח המשופע בצמחיה
חבצלת החוף



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה